Soalan; jika seorang isteri berkerja dan mempunyai gaji tetap, adakah dia wajib membantu suami menyarai keluarga. Jika suami meminta supaya dia membayar sebahagian sewa rumah atau belanja-belanja rumah yang lain, adakah arahan itu wajib ditaati?

Jawapan;

Tanggungan nafkah ke atas isteri dan keluarga merangkumi tempat tinggal, makanan, pakaian dan sebagainya sepenuhnya kewajipan suami. Maka tidak wajib seorang isteri membelanjakan wangnya atau gajinya untuk membantu suami. Keengganannya dalam hal tersenbut tidak boleh dianggap menderhakai suami atau nuzyus kerana di luar tanggungjawabnya. Namun jika dia dapat membantu suami, itulah sebaik-baiknya. Di samping menambahkan kerukunan rumah-tangga, dia akan diberi pahala oleh Allah.

Bagaimana jika suami memberi syarat kepada isteri, "hendaklah sebahagian gaji kamu dibelanjakan untuk rumah jika kamu ingin keluar berkerja". Sebahagian ulamak memfatwakan, syarat ini adalah mengikat. Maka jika ada syarat ini, wajib isteri mematuhi syarat tersebut dengan memberikan sebahagian gaji untuk belanja rumah sebagai tukaran kepada beizinan dari suami untuk dia keluar berkerja di luar rumah.  Namun jika pekerjaan dilakukan di rumah dan tidak menjejaskan sebarang tanggungjawabnya di rumah, suami tiada hak menuntut apa-apa. 

Dalam kitab al-Maudawwanah (mazhab Maliki), diceritakan Imam Malik ditanya; jika seorang wanita ingin berniaga, apakah suaminya boleh menghalangnya? Imam Malik menjwab; suami tiada hak menghalangnya dari berniaga, namun dia boleh menghalangnya dari keluar rumah.

Wallahu a'lam.

Rujukan;

1. Fatwa dari laman; islamweb.net, no. fatwa; 410695.

 

INGIN MEMBELI BUKU ATAU EBOOK KARYA PENULIS, sila layari;

1. Shopee (https://shopee.com.my/adnanbookstore) untuk pembelian buku

2. Labeyla Shop (https://labeyla.com/books); untuk pembelian buku dan Ebook

Belian anda adalah sumbangan kepada penulis untuk terus berkarya. Terima kasih.