Laman Info Agama Anda

solat

KADAR SELAWAT KETIKA DUDUK TAHIYYAT AWAL

Soalan; Assalam ustaz..selamat mymbut syawal-Maaf ustaz..sy ada kemusykilan..Brkenaan solat..semasa raka'at kedua dlm asar,tahhiyat awal..sy terlebih baca selawat.."Allahumma soli'ala Muhammad-Wa'ala sayyidina Muhammad" Takpa ke ustaz?sah ke solat kerana sy terlebih tambah,sy xbenti solat..sy truskan jua,adkah sah atau sy kena ulang smula solat sy..mohon ustaz bantu sy..Jazakallah.

Jawapan;

Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ala Rasulillah SAW,

Duduk ketika tahiyyat awal disyariatkan duduk yang ringkas sahaja ketika itu (yakni tidak berlama-lama), berdalilkan hadis dari Ibnu Mas'ud SAW yang menceritakan; Nabi SAW ketika duduk di hujung rakaat kedua (yakni duduk tahiyyat awal), baginda seperti duduk di atas batu panas (yakni kiasan bagi maksud duduk yang ringkas, ingin segera bangun)" (HR Imam Ahmad dan Ashab al-Sunan). 

Kerana itu menurut sebahagian ulamak; memadai ketika duduk tahiyyat awal itu dengan hanya membaca tasyahhud sahaja, tidak perlu membaca selawat (Fiqh al-Sunnah, Syeikh Sayyid Sabiq, 1/120).

Namun menurut mazhab Syafiie; di samping membaca tasyahhud disunatkan juga membaca selawat, akan tetapi selawat yang ringkas iaitu memadai sekadar "اللهم صل على محمد" sahaja. Menurut Imam Ibnu Hajar Rhm; memanjangkan tahiyyat awal (melebihi kadar tadi) hukumnya adalah makruh sekalipun dengan menyambung selawat ke atas ahli keluarga baginda (iaitu dengan lafaz "وآل محمد") atau dengan berdoa, kerana duduk ketika itu disyariatkan duduk yang ringan sahaja (al-Minhaj al-Qawim, m.s. 125).

Kesimpulannya, menambah bacaan melebihi dari selawat ke atas Nabi Muhammad SAW pada ketika duduk tahiyyat awal hukumnya adalah makruh dan tidaklah sampai membatalkan solat.

Wallahu a'lam bis-shawab.

Solat hari raya di rumah, perlukah berkhutbah?

Jawapan; ya, disunatkan seseorang (lelaki) menyampaikan khutbah setelah solat hari raya jika solat dilakukan berjamaah termasuk yang dilakukan di rumah, rombongan musafir atau sebagainya. Dalam kitab Mughni al-Muhtaj dinyatakan; 


"Disunatkan menyampaikan 2 khutbah setelah solat hari raya bagi yang melakukannya berjamaah sebagai mengikuti sunnah Nabi SAW dan Khulafak Rasyidin, tanpa dibezakan bagi maksud berjamaah itu antara orang-orang musafir dan selain mereka. Malah (disunatkan khutbah tersebut) sekalipun jika solat ditunaikan diluar waktunya (qadha)" (Mughni al-Muhtaj, al-Khatib al-Syirbini, 1/423).
.
Dalam mazhab Syafiie, khutbah solat hari raya mesti dengan dua khutbah, tidak cukup satu khutbah. Dijelaskan dalam kitab yang sama; "Jika hanya satu khutbah sahaja, tidak cukup (untuk mendapat pahala sunat berkhutbah tadi)" (1/423).
.
Oleh kerana hukum khutbah sunat sahaja, maka tidaklah menjejaskan solat hari raya jika dilakukan tanpa khutbah. Maka bagi suami atau ketua keluarga yang tidak mampu berkhutbah, memadai dengan mengerjakan solat sahaja bersama keluarga.
.
Wallahu a'lam.

Joomla! Debug Console

Session

Profile Information

Memory Usage

Database Queries