Laman Info Agama Anda

solat

APA MAKSUD SUNAT RAWATIB?

Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ala Rasulillah,

Kalimah rawatib (رواتب) berasal dari kalimah ratib () yang bermaksud yang tetap. Dari segi Syarak, sunat-sunat rawatib ialah sunat-sunat yang disyariatkan untuk dilakukan secara tetap. Menurut ulamak-ulamak mazhab Syafiie; sunat-sunat rawatib merangkumi sunat-sunat yang mengiringi ibadat fardhu atau yang terhenti pada ibadat lain dan sunat-sunat yang mempunyai waktu tertentu seperti solat hari raya, dhuha dan terawih.

Di sisi kebanyakan fuqahak, sunat-sunat rawatib dimaksudkan kepada solat-solat sunat yang mengiringi solat-solat fardhu sama ada qabliyahnya atau ba'diyahnya, yakni ia tidak dilakukan bersendirian tanpa kehadiran solat fardhu. Namun dalam mazhab Syafiie, sunat-sunat rawatib tidak hanya ada dalam solat, akan tetapi dalam puasa juga ada sunat-sunat rawatib antaranya puasa 6 hari dalam bulan Syawal.

Antara hukum berkaitan sunat-sunat rawatib ini ialah;

1. Digalakkan menjaganya, yakni melakukannya secara tetap dan berterusan.

2. Sebahagian ulamak berkata; makruh meninggalkannya dengan sengaja tanpa sebarang keuzuran. Malah ada yang berkata; orang yang mengabaikan rawatib yang muakkad tidak diterima syahadah (kesaksiannya).

3. Menurut Imam al-Nawawi; di sisi mazhab kami (mazhab Syafiie); sunat menggantikan (mengqadha) sunat-sunat rawatib yang terluput. Namun menurut Imam Abu Hanifah, Malik dan Ahmad; tidak sunat menggantikannya.

4. Mengenai puasa 6, Imam Ibnu Hajar al-Haitami berkata; mam Ibnu Hajar al-Haithami menyebutkan; jika seorang itu luput/tertinggal (keseluruhan) puasa Ramadhannya, lalu dia mengqadhanya sepanjang Syawal, disunatkan dia berpuasa 6 dalam bulan Zul Qaedah kerana puasa ratib apabila luput (tertinggal), sunat diqadha (diganti) (Tuhfah al-Muhtaj).

Wallahu a'lam.

Rujukan;

1. al-Mausu'ah al-Fihqiyyah al-Kuwaitiyyah, 25/275-284

2. Hasyiyah Qalyubi 'ala Syarh al-Mahalli; 1/210.

3. al-Majmuk; 4/43

4. Syarah al-Yaqut al-Nafis, m.s. 194.

5. Tuhfah al-Muhtaj, 3/457

HUKUM BACAAN TAHIYYAT YANG TERPUTUS-PUTUS

Soalan; Salam ustaz..sy ada soalan brkenaan tahiyyat akhir,skiranya sy bca doa tahiyyat dgn suara yg tputus tanpa sgaja..adkh batal dan harus diulangi smula solat?contoh sy baca Dari awal kmudian smasa mgucap syahadah tu suara sy serak2 sket sbb dihujung nafas/nak habis nafas..mmg sy xsgaja..adkh sy kena solat smula..

Jawapan;

Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ala Rasulillah SAW,

Bacaan tasyahhud/tahiyyat ketika duduk tahiyyat akhir adalah rukun solat. Sebagaimana fatihah, ia mesti dibaca dengan muwalat (yakni bersambungan) antara kalimah-kalimahnya, iaitu tidak diselangi dengan perkataan asing atau diam yang lama. Adapun diam yang singkat -iaitu sekadar mengambil nafas- atau diam tanpa disengajakan, menurut ulamak; dimaafkan, yakni tidak dianggap melanggar syarat muwalat tersebut. Begitu juga, dimaafkan diam kerana terlupa. Jika seorang terlupa satu ayat, lalu dia terdiam untuk mengingati ayat tersebut, dimaafkan sekalipun agak lama (Mughni al-Muhtaj, 1/219-221 dan 1/242).

Kesimpulannya, sekalipun terputus-putus, bacaan tahiyyat tersebut masih sah kerana berlakunya terputus-putus itu tanpa disengajakan dan kerana keperluan bernafas, maka dimaafkan. Wallahu a'lam.

 

Joomla! Debug Console

Session

Profile Information

Memory Usage

Database Queries