Soalan; assalamu alaikum ustaz. Boleh ustaz berikan sedikit panduan kepada saya tentang perniagaan secara online. Saya berhasrat untuk menceburinya. Apa yang patut saya pastikan supaya jualan online saya menepati Syariat?

 

Jawapan;

Bismillah, walhamdulillah, wassolatu 'ala Rasulillah SAW,

Islam membuka ruang seluasnya untuk manusia mencipta kaedah baru atau menceburi kaedah-kaedah baru dalam urusan kehidupan mereka. Kerana itu, para fuqahak hari ini mensepakati satu prinsip dalam Syariat iaitu "Hukum asas bagi segala urusan keduniaan adalah harus (yakni dibolehkan) selama tidak ada padanya sebarang larangan Syarak". Dalam perniagaan, antara unsur yang dilarang Syarak ialah;

     1. Menjual barang/produk yang ditegah Syariat atau yang memberi mudarat kepada manusia.

     2. Gharar; iaitu ketidakjelasan dalam akad, yakni tidak dipastikan dengan betul status barang/produk yang dijual atau harganya atau kedua-dua sekali. Adanya unsur gharar ini akan memberi kerugian kepada mana-mana pihak yang berakad dan menimbulkan pertikaian nanti. Dalam hadis, dinyatakan; "Nabi SAW menegah jual-beli secara gharar" (Musnad Ahmad; 2752. Abu Daud; 3376. Hadis soheh).

    3. Penipuan; dalam segala bentuknya. Sabda Nabi SAW; "Sesiapa menipu, maka dia bukan dari kalanganku" (Soheh Muslim; 102).

    4. Riba; khususnya bagi perniagaan emas, perak dan mata wang. Sabda Nabi SAW; "Allah melaknat pemakan riba dan pemberi makan riba" (Soheh al-Bukhari; 5962).

    5. Mungkir janji. Sabda Nabi SAW; "Di antara tanda munafik ialah; bila berjanji, ia mungkiri" (Soheh al-Bukhari; 33).

 

Maka untuk mengelak bisnes online yang dijalankan terlibat dengan unsur-unsur di atas, hendaklah dipenuhi perkara-perkara berikut;

    1. Barang/produk yang saudara tawarkan dalam talian itu hendaklah halal

    2. Hendaklah dipastikan pembeli berpeluang mengetahui barang/produk yang ditawarkan dengan jelas (jenis dan ciri-cirinya, serta harganya, bayaran khidmat posnya) melalui keterangan bertulis, lebih baik lagi jika berserta gambar atau video penerangan yang mencukupi. Ini untuk memastikan pembeli tidak tersalah memilih barangan yang diminati.

    3. Jangan menambah-nambah ciri yang tidak ada pada produk/barangan, kerana itu adalah penipuan. Pembeli berhak memulang barang/produk yang dibeli dan meminta kembali wangnya apabila menyedari ia ditipu.

    4. Hendaklah sentiasa memastikan stok masih ada, untuk mengelak dari pembeli membayar untuk barang yang tidak ada, lalu penjual menyalahi hadis Nabi SAW; "Jangan kamu menjual apa yang tidak ada padamu".

    5. Jika produk/barang hanya didapatkan apabila ada tempahan pembeli, hendaklah saudara berakad dengan pembeli secara akad SALAM (akad tempahan), iaitu mereka membayar bukan untuk membeli, akan tetapi untuk menempah dan wajib saudara memenuhi tempahan itu mengikut ciri-ciri barang yang ditempah dan dalam tempoh yang dijanjikan.

   6. Di antara perkara penting dalam akad Syarak ialah ijab dan qabul, iaitu bahasa persetujuan dua pihak (penjual dan pembeli) untuk berakad jual-beli. Ijab dan qabul mesti jelas dan mesti sama. Bagi perniagaan secara online ini, ijab dan qabul berlaku secara bertulis. Maka perlu disediakan form (borang) untuk diisi oleh pembeli dan pihak saudara hendaklah memberi respon -secara bertulis juga atau melalui telefon- sebaik maklumat belian sampai kepada saudara dan dengan respon itu, akad dikira muktamad.

   7. Hendaklah ditentukan kaedah pembayaran dari pembeli dan kaedah untuk saudara mengesahkan pembayaran benar dibuat atau tidak.

   8. Saudara berkomitmen penuh untuk memenuhi janji kepada pelanggan dalam menentukan kualiti barang dan keselamatan barang hingga sampai kepada mereka. Saudara bukan sahaja bertindak sebagai penjual, tetapi juga sebagai wakil bagi pihak pelanggan bagi memastikan barang sampai kepada mereka seperti yang dijanjikan.

   9. Pembeli diberi hak khiyar oleh Syarak apabila barang/produk sampai kepada mereka. Hak khiyar bermaksud; pilihan untuk membatalkan akad (dengan memulangkan barang dan menuntut kembali wang) jika mendapati ada kecacatan pada barang atau barang yang sampai berbeza dari yang dibeli/ditempah.

 

Begitulah beberapa panduan bagi saudara yang ingin menceburi perniagaan secara online. Mudah-mudahan perniagaan saudara dimajukan Allah berkat kepatuhan kepada Syariat.

 

Wallahu a'lam. 

 

Rujukan;

1. at-Tahzib fi Fiqh as-Syafiie (Imam al-Baghawi), 3/282-287.
2. Fatwa dalam laman (www.islamweb.net), fatwa no. 23846.

3. at-Tijarah al-Alatruniyah fi Dhau Ahkam as-Syariah (Dr. Husain Syahatah).

4. al-Masail al-Fiqhiyyah fi at-Ta'amulaat al-Iliktruniyah (Syeikh Hamzah Masyuqah), dalam laman Institusi Fatwa Jordan (https:www.aliftaa.jo), no. 1401.  

5. Keputusan Majma' al-Fiqh al-Islami (no. 54/3/6), Sya'ban 1410 / Mac 1990 (di Jeddah).

6. Fiqh Mu'amalat Harta (Ahmad Adnan Fadzil).

 

Soalan; Salam AF Ustaz Ahmad Adnan Fadzil yang dimuliakan ALLAH.
Saya nk mohon satu lagi pencerahan.

Suami nak berpuasa sunat Hari Putih ttp isteri yg x sihat minta agar suami tidak berpuasa
sbb dia nakkan belaian suami masa dia sakit.

Jadi soalannya,

1) Mana lebih afdhal? :
Adakah suami terpaksa batal niat utk berpuasa kerana nak melayan isteri yg sakit ATAU
suami teruskan berpuasa juga wp tanpa redha isteri krn dah niat nak berpuasa dan alasan sayang nak tinggal sbb dah niat.

2) Adakah isteri itu berdosa krn minta suami utk tidak berpuasa krn nakkan layanan suami masa dia sakit?

Syukran Jiddan
Wallahu-a'lam.

 

Jawapan; audio (https://drive.google.com/file/d/1B2jC7IMBCl1jGtWj_kKquySpc6ezZPkY/view?usp=sharing)

 

Rujukan;

1. Mirqaat al-Mafatih (Syeikh 'Ali al-Qari), 4/1432 (hadis no. 2078).

Soalan; Salam Ustaz. Saya ingin meminta penjelasan tentang mandi Wiladah. Apakah dalil yang disandarkan bagi kewajipan mandi wiladah ini? Adakah ia bermakna seorang wanita yang melahirkan anak perlu mandi dua kali; mandi wiladah dan mandi nifas?

Jawapan;

Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ala Rasulillah SAW,

Wiladah bermaksud kelahiran anak termasuklah keguguran (sekalipun hanya berupa segumpal darah atau segumpal daging). Menurut mazhab Imam Syafi’ie, Imam Malik dan Imam Ahmad (mengikut satu riwayat darinya); wanita yang melahirkan anak atau keguguran, ia wajib mandi jika ditakdirkan tiada darah nifas yang keluar. Ini kerana dikiaskan kepada mani. Anak atau janin adalah air mani yang telah menjadi kanak-kanak. Keluarnya anak atau janin dari faraj dapat diumpamakan seperti keluar mani darinya, maka wajiblah mandi.

Namun jika ada darah nifas yang keluar selepas kelahiran atau keguguran tersebut, maka hukumnya tertakluk dengan hukum wanita yang kedatangan nifas dan Dia hendaklah menunggu hingga kering darah nifasnya barulah mandi. Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji (kitab Fiqh mengikut mazhab Syafi’ie), pengarangnya menjelaskan; “Ada kemungkinan berlaku kelahiran tanpa diikuti dengan keluarnya darah. Maka hukumnya ketika itu sama seperti hukum janabah (yakni hukum keluarnya mani), iaitu wajib mandi, kerana bayi adalah hasil percampuran dari air mani lelaki dan air mani wanita. Tidak ada beza pada hukum tersebut sekalipun berbeza rupa kandungan yang dilahirkan atau cara kelahirannya. Namun jika kelahiran diikuti dengan keluarnya darah –sebagaimana yang biasa berlaku-, maka darah itu dinamakan nifas dan ia tertakluk dengan hukum-hakam nifas” (Jil. 1, hlm. 82).

Namun mengikut mazhab Imam Abu Hanifah dan satu riwayat lain dari Imam Ahmad; wiladah tidak mewajibkan mandi kerana tidak ada dalil yang menegaskannya (Lihat; al-Majmu’, 2/168). Berkata Imam Ibnu Qudamah (salah seorang ulamak mazhab Hanbali) dalam kitabnya al-Mughni; “Yang soheh ialah tidak wajib mandi ke atas wanita dengan sebab wiladah kerana suatu kewajipan hanya sabit dengan nas (dalil) Syarak. Dalam masalah wiladah ini tidak ada nas Syarak yang mewajibkan mandi dan juga tidak ada pengertiannya dalam nas. Ini kerana bayi yang dilahirkan bukanlah darah dan bukan juga mani, sedangkan yang terdapat di dalam nas (dalil) Syarak; perkara yang mewajibkan mandi ialah dua sebab tersebut (yakni keluar darah dan keluar mani)” (al-Mughni, 1/165).

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Al-Majmu’, Imam an-Nawawai, jil. 2.
2. Al-Mughni, Imam Ibnu Qudamah, jil. 1.
3. Al-Fiqh al-Manhaji, Dr. Mustafa al-Khin dan Dr. Mudtafa al-Bugha, jil. 1.
4. Ahkam at-Toharah, Dr. Abdul-Karim Zaidan.

Soalan; Salam ustaz..sy ada soalan brkenaan tahiyyat akhir,skiranya sy bca doa tahiyyat dgn suara yg tputus tanpa sgaja..adkh batal dan harus diulangi smula solat?contoh sy baca Dari awal kmudian smasa mgucap syahadah tu suara sy serak2 sket sbb dihujung nafas/nak habis nafas..mmg sy xsgaja..adkh sy kena solat smula..

Jawapan;

Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ala Rasulillah SAW,

Bacaan tasyahhud/tahiyyat ketika duduk tahiyyat akhir adalah rukun solat. Sebagaimana fatihah, ia mesti dibaca dengan muwalat (yakni bersambungan) antara kalimah-kalimahnya, iaitu tidak diselangi dengan perkataan asing atau diam yang lama. Adapun diam yang singkat -iaitu sekadar mengambil nafas- atau diam tanpa disengajakan, menurut ulamak; dimaafkan, yakni tidak dianggap melanggar syarat muwalat tersebut. Begitu juga, dimaafkan diam kerana terlupa. Jika seorang terlupa satu ayat, lalu dia terdiam untuk mengingati ayat tersebut, dimaafkan sekalipun agak lama (Mughni al-Muhtaj, 1/219-221 dan 1/242).

Kesimpulannya, sekalipun terputus-putus, bacaan tahiyyat tersebut masih sah kerana berlakunya terputus-putus itu tanpa disengajakan dan kerana keperluan bernafas, maka dimaafkan. Wallahu a'lam.

 

Soalan; Assalam ustaz..selamat mymbut syawal-Maaf ustaz..sy ada kemusykilan..Brkenaan solat..semasa raka'at kedua dlm asar,tahhiyat awal..sy terlebih baca selawat.."Allahumma soli'ala Muhammad-Wa'ala sayyidina Muhammad" Takpa ke ustaz?sah ke solat kerana sy terlebih tambah,sy xbenti solat..sy truskan jua,adkah sah atau sy kena ulang smula solat sy..mohon ustaz bantu sy..Jazakallah.

Jawapan;

Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ala Rasulillah SAW,

Duduk ketika tahiyyat awal disyariatkan duduk yang ringkas sahaja ketika itu (yakni tidak berlama-lama), berdalilkan hadis dari Ibnu Mas'ud SAW yang menceritakan; Nabi SAW ketika duduk di hujung rakaat kedua (yakni duduk tahiyyat awal), baginda seperti duduk di atas batu panas (yakni kiasan bagi maksud duduk yang ringkas, ingin segera bangun)" (HR Imam Ahmad dan Ashab al-Sunan). 

Kerana itu menurut sebahagian ulamak; memadai ketika duduk tahiyyat awal itu dengan hanya membaca tasyahhud sahaja, tidak perlu membaca selawat (Fiqh al-Sunnah, Syeikh Sayyid Sabiq, 1/120).

Namun menurut mazhab Syafiie; di samping membaca tasyahhud disunatkan juga membaca selawat, akan tetapi selawat yang ringkas iaitu memadai sekadar "اللهم صل على محمد" sahaja. Menurut Imam Ibnu Hajar Rhm; memanjangkan tahiyyat awal (melebihi kadar tadi) hukumnya adalah makruh sekalipun dengan menyambung selawat ke atas ahli keluarga baginda (iaitu dengan lafaz "وآل محمد") atau dengan berdoa, kerana duduk ketika itu disyariatkan duduk yang ringan sahaja (al-Minhaj al-Qawim, m.s. 125).

Kesimpulannya, menambah bacaan melebihi dari selawat ke atas Nabi Muhammad SAW pada ketika duduk tahiyyat awal hukumnya adalah makruh dan tidaklah sampai membatalkan solat.

Wallahu a'lam bis-shawab.

Soalan; Assalamualaikum wbt. Ustaz, apakah hukum membeli followers dengan tujuan ‘social proofing’? Bukanlah tujuannya untuk menipu bahawa pelanggan brand tersebut adalah ramai sedangkan tidak. Tapi hanyalah semata-mata sebagai method untuk mendapatkan social proof. Pada definisi social proof bermaksud manusia cenderung meniru perbuatan manusia lain. Dalam konteks bisnes di sosial media, bila potential followers tengok followers pada page tersebut ramai, dia akan cenderung untuk follow bersama. Tapi dari segi jumlah pelanggan, kami tetapkan jumlah yg sebenar. Contohnya kami beli 10,000 followers dan kami letakkan jumlah sebenar pelanggan yang telah guna produk tersebut, misalnya 100 org. Adakah perbuatan ini dibenarkan? Mohon pencerahan ustaz.

Jawapan;

Waalaikum salam. Bismillah, Walhamdulillah, Wassolatu ala Rasulillah.

Yang saya nampak; pada yang tersirat, tujuan membeli folowwers tu bukan semata-mata untuk sosial proofing, tapi mempunyai matlamat hujung iaitu mempengaruhi pembeli kepada produk yang dijual. Ia mirip kepada konsep al-najsy (النجش) yang dilarang Nabi SAW dalam hadisnya;

وَلاَ تَنَاجَشُوا

"Janganlah kamu melakukan al-najsy" (al-Bukhari; 2140).

Al-Najsy ialah seseorang berpakat dengan penjual di mana dia akan tampil bersama pelanggan-pelanggan dalam jualan lelongan dengan menawarkan kesanggupan untuk membeli dengan harga yang tinggi, bukan dengan niat membeli barang, tetapi untuk mempengaruhi orang lain untuk turut meletakkan harga yang tinggi bagi barang tersebut, atau untuk menzahirkan seolah barang itu bernilai. Ia termasuk dalam jenis jual-beli yang dilarang menurut fuqahak.

Mungkin membeli followers tu tak sepenuhnya sama dengan konsep al-najsy itu, tapi dilihat terdapat unsur untuk mempengaruhi pengguna dengan aspek-aspek luaran dari barang/produk (bukan dengan kualiti sebenarnya). 

Selain itu terdapat hadis Nabi SAW; "Seorang yang menampil dirinya kenyang (dengan pemberian dari seseorang) sedangkan dia tidak diberikan apa-apa pun (yakni penampilan itu semata-mata untuk mengapi-apikan pihak lain), maka dia seperti seorang yang memakai dua pakaian palsu" (HR al-Bukhari; 5219). Dalam kes di atas seseorang itu menampilkan kepada orang lain dia seolah pengikut (folowwer), walhal dia bukan folowwer sebenar pun, cuma kerana dibayar, yakni hanya follower lakonan.

Itu yang saya nampak. Perlu juga dirujuk kepada pandangan-pandangan yang lain. Wallhu a'lam.

Bacaan lanjut;

1. Fiqh Mu'amalat Harta (AHMAD ADNAN FADZIL), m.s. 32.

2. Pandangan Syeikh Muhammad al-Munajjid; https://www.saaid.net/twitter/347.htm

 

Sabda Nabi SAW; "Aku bimbang 6 perkara akan menimpa kamu;

Untuk ulasan lebih lanjut sila klik link dibawah:

https://www.facebook.com/ahmadadnan.fadzil/posts/3524769237550916

Walimah yang dilakukan Nabi SAW ketika mengahwini beberapa isteri baginda;

Untuk ulasan lebih lanjut sila klik link dibawah:

https://www.facebook.com/ahmadadnan.fadzil/posts/3554865814541258

Buku & Artikel

Klik Masuk

Masuk sini untuk kompilasi buku dan artikel susunan Ustaz Ahmad Adnan.

Go to top
JSN Pixel 2 is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework