Syeikh Abdul Qadier Jailani memberi pesan;


"Jangan takut kepada sesiapa kecuali kepadaNya (Allah).

Jangan takut kepada manusia, kepada malaikat, kepada jin maupun syaitan.

Jangan takut kepada haiwan, meskipun ia buas.

Jangan takut kepada penderitaan dunia, meskipun terasa menyakitkan.

Jangan pula takut kepada neraka.

Namun satu yang harus engkau ingat, takutlah kepada Allah.

Berbicaralah hanya dengan Allah. Engkau jangan mengeluh kepada sesama manusia.

Mengeluh saja kepadaNya.

Orang yang arif dan berakal memandang semua orang di dunia ini lemah, sakit dan fakir (berhajat) kepada Allah.

 

Dipetik dari buku; Mahkota Sufi, Syeikh Abdul Qadier al-Jailani, penyunting; Nuhammad Nuh LC, penerbit; Mitrapress (2008), halaman 9.

 

* Ulasan saya; 

- Tidak takut kepada makhluk bukan bermakna kita tidak mengelak dari makhluk-mahluk yang mendatangkan bahaya. Takut berkait dengan hati. Usaha dan ikhtiar pula berkait tugas anggota. Kita berikhtiar menjauhi segala bahaya, namun hati kita hanya bergantung kepada Allah. Tidak seharusnya ketakutan menyebabkan kita hilang ikhtiar. Peluang ikhtiar tetap ada walau besar mana sekalipun ancaman di hadapan kita. Sekurang-kurangnya berdoalah kepada Allah. Selagi kita bergantung kepada Allah, yakinlah Allah tidak akan membiarkan kita binasa sekalipun ancaman di hadapan kita sangat besar. "Sesiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan memberi jalan keluar untuknya" (mafhum al-Quran). Dalam hadis yang masyhur, Nabi SAW memberi pesan; "Jagalah Allah, nescaya Allah akan menjaga kamu".

Setiap amal kita perlu sentiasa dinilai. Amal agama adalah tuntutan Allah, maka penilaiannya juga mesti merujuk kepada Allah. Solat yang berkualiti ialah bersolat sebagaimana yang diwahyukan Allah di dalam al-Quran;

 

Untuk ulasan lebih lanjut sila klik link dibawah:

https://www.facebook.com/ahmadadnan.fadzil/posts/3756323661062138

Dalam surah al-Bayyinah, setelah Allah SWT menegaskan orang kafir sebagai seburuk-buruk makhluk, Dia menegaskan pula;
 
 
Untuk ulasan lebih lanjut sila klik link dibawah:
 
Kita tidak pernah sunyi dari keresahan kerana kita adalah manusia. Allah sendiri menyatakan; "Sesungguhnya manusia dijadikan suka berkeluh kesah. Bila ditimpa keburukan, dia resah gelisah. Tapi bila mendapat kebaikan, dia menjadi kikir pula" (al-Maarij; 19-21).
.
Namun keresahan ada ubatnya.
 
 
Untuk ulasan lebih lanjut sila klik link dibawah:
 
Dalam satu perkhabaran tentang masa depan, Nabi SAW pernah memberitahu;
.
"Islam akan terhakis sebagaimana terhakisnya warna/corak pada pakaian, hingga orang tidak mengetahui lagi apa itu puasa, apa itu solat, apa itu nusuk (kerja-kerja haji) dan apa itu sedekah?
 
 
Untuk ulasan lebih lanjut sila klik link dibawah:
 
Dalam Sunan al-Darimi diceritakan;
Saidina 'Umar RA pernah bertanya Ubay RA; 'Siapakah orang berilmu?'.
 
 
Untuk ulasan lebih lanjut sila klik link dibawah:
 
Menceduk air dengan tangan dari bekas yang kecil, air boleh jadi musta'mal...
Apabila air basuhan anggota wudhuk terpercik kembali ke dalam bekas, air dalam bekas juga menjadi musta'mal...
Benarkah begitu?
 
 
Untuk ulasan lebih lanjut sila klik link dibawah:
 

1. Air musta’mal; iaitu air yang sedikit (kurang dari dua kolah) yang telah digunakan untuk toharah yang fardhu (iaitu mengangkat hadas atau menghilangkan najis) selama ia tidak dinajisi.

 

2. Lebih terperinci, suatu air itu hanya akan menjadi musta’mal apabila memenuhi syarat-syarat berikut;

 

 a) Air tersebut sedikit, iaitu kadarnya kurang dari dua kolah.

 

 b) Air digunakan untuk toharah yang mesti, iaitu yang fardhu sama ada mengangkat hadas atau menghilangkan najis, termasuklah;

    i) Air yang digunakan untuk berwudhuk oleh kanak-kanak yang belum baligh. Sekalipun wudhuk belum wajib atasnya kerana belum diperintahkan solat (yakni tidak berdosa ia meninggalkan wudhuk tersebut), namun jika dia ingin mengerjakan solat, dia mesti mengambil wudhuk (barulah hadasnya terangkat dan dibolehkan mengerjakan solat), maka air yang digunakan untuk wudhuknya yang mesti itu akan menjadi musta’mal.

    ii) Air yang digunakan oleh wanita kitabiyah untuk mandi (setelah kering haid atau nifasnya) untuk membolehkan suaminya mensetubuhinya, air tersebut menjadi musta’mal walaupun mandi itu tidak menjadi ibadat untuknya, kerana mandi itu adalah mandi yang mesti dilakukannya.

    iii) Wudhuk orang bermazhab Hanafi yang dilakukannya tanpa niat (kerana niat tidak wajib bagi wudhuk menurut mazhab Hanafi). Walaupun wudhuk tersebut tidak sah mengikut mazhab kita, namun air yang digunakannya dianggap musta’mal.

 

  c) Air telah terpisah dari anggota. Selama air masih berlegar di anggota, belumlah dikira musta’mal. Selama air berada pada anggota wudhuk yang sama, ia belum dikira musta’mal. Maka boleh dipindahkan pada anggota wudhuk yang sama sekalipun air terpisah dari anggota kemudia kembali semula ke anggota yang sama. Contohnya; memindahkan air dari hujung jari hingga ke siku. Namun jika dipindahkan air ke anggota wudhuk yang lain, tidak sah wudhuk kerana itu telah menjadi musta’mal. Contohnya; memindahkan air dari basuhan tangan hingga siku ke kepala, yakni menggunakan air bekas basuhan tangan itu untuk menyapu kepala atau air bekas sapuan kepala untuk menyapu telinga, tidak sah kerana air telah menjadi musta’mal.

 

 d) Bukan dengan tujuan ightiraf (mencebuk air). Iaitu bagi orang yang mengambil wudhuk dengan mencelup tangan ke dalam bekas air yang sedikit (kurang dari dua kolah). Jika selepas basuhan muka (atau selepas berniat mandi wajib), dia mencelup tangannya ke dalam air dengan tujuan memindahkan air ke anggota wudhuk berikutnya, air dalam bekas itu tidak menjadi musta’mal. Adakah perlu berniat ightiraf (yakni meniatkan tangan sebagai pencebuk)? Terdapat khilaf di kalangan ulamak mazhab Syafiie sendiri. Sebahagian ulamak mazhab mewajibkannya untuk mengelakkan air dari menjadi musta’mal. Sebagian lagi tidak mewajibkannya, antara mereka ialah Imam al-Ghazali. Menurut ‘Allamah al-Kurdi; dengan mengqasadkan tujuan mencelup tangan itu adalah untuk memindahkan air ke anggota wudhuk iaitu membasuh anggota wudhuk di luar bekas bukan untuk membasuhnya di dalam bekas, itu telah dianggap berniat ightiraf.

 

 e) Air musta’mal yang jatuh (yakni tumpah atau terpercik) ke dalam bekas air yang sedikit (kurang dua kolah), jika air musta’mal itu sedikit –sekira-kira jika diandaikan air itu berwarna, tidak akan mengubah air atau kalau ada perubahan pun sedikit sahaja (tidak ketara)-, tidaklah menyebabkan air dalam bekas itu menjadi musta’mal. Namun jika air musta’mal yang tumpah itu banyak, air tersebut dihukum musta’mal.

 

3. Dari segi mazhab ulamak tentang air musta’mal ini;

a) Menurut mazhab Imam Malik dan qaul qadim Imam Syafiie; ia suci dan menyucikan (yakni masih boleh digunakan untuk bersuci).

b) Menurut qaul jadid Imam Syafiie, mazhab Imam Abu Hanifah (yang masyhur darinya) dan mazhab Imam Ahmad; suci, tetapi tidak menyucikan (yakni tidak boleh digunakan untuk bersuci).

 

Wallahu a’lam.

 

Rujukan;

  1. Al-Tahrir (Imam Zakaria al-Ansari), hlm. 16
  2. Mughni al-Muhtaj (Imam al-Khatib al-Syirbini), 1/32.
  3. Al-Mughni (Imam Ibnu Qudamah, 1/41).
  4. Rahmatul Ummah (Syeikh Abu ‘Abdillah al-Dimasyqi), hlm. 5.
  5. Al-Qawanin al-Fiqhiyyah (Ibnu Juzay), hlm. 28.
  6. At-Taqriraat as-Sadidah (Syeikh Hasan al-Kaf), hlm. 59-60.
  7. Fath al-Wahhab al-Malik syarh ‘Umdah al-Salik (Syeikh Toha Hamadi), 1/64.
  8. Syarah ‘Umdatu as-Salik (Syeikh Khalaf bin Mufdhi)
  9. Syarah at-Tahrir (Syeikh Ahmad al-Maqrami)

.

 

1. Jaga yang fardhu
2. Banyakkan yang sunat
.
Allah SWT berfirman dalam hadis qudsi;
 
 
Untuk ulasan lebih lanjut sila klik link dibawah:
 

Nabi SAW pernah menasihati Asma' RA: "Jangan kamu berkira-kira (dalam memberi), nanti Allah akan berkira-kira dengan kamu" (Soheh al-Bukhari; 1433).

 

Untuk ulasan lebih lanjut sila klik link dibawah:

https://www.facebook.com/ahmadadnan.fadzil/posts/3726667424027762

Buku & Artikel

Klik Masuk

Masuk sini untuk kompilasi buku dan artikel susunan Ustaz Ahmad Adnan.

Go to top
JSN Pixel 2 is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework